Turun kaupunki valmistautuu suurtapahtumaan parannetuilla julkisen liikenteen ratkaisuilla. Kaupunkilautta Förin akkukapasiteettia on lisätty, jotta se vastaa Turun kesän suurimman yleisötapahtuman tarpeita, lisäksi kaupunkilautan liikennöintiaikaa on pidennetty.

Huhtikuussa 2017 alkaen Föri on kulkenut sähkömoottoreilla. Virta sähkömoottoreihin tulee akuista, jotka ladataan yöaikaan rantalatausasemassa Förin ollessa laiturissa. Tapahtuman runsasta liikennöintiä varten Förin moottoreihin on alkuviikon aikana asennettu lisäakut.

Muutostyöt ovat vaikuttaneet jonkin verran Förin liikennöintiin. Asennettaessa akkujen varaustaso täytyi ajaa mahdollisimman alas, jotta uusien akkujen kytkentähetkellä kaikissa akkukennoissa olisi täsmälleen sama jännite. Förin vimeisen tunnin toiminnassa klo 22–23 tämä on näkynyt ajon hidastumisena ja viimeiset ylitykset ovat kestäneet normaalia kauemmin, 10–15 minuuttia.

Keskiviikkona 19.7. Föri kulkee jälleen normaalisti, mutta nyt sen molemmissa akkupaketeissa on 60% enemmän virtaa.

Förin lisäakkujen asennuksesta vastaa turkulainen telakka- ja insinööritoimisto Mobimar Oy. Asennustöissä olivat mukana myös Lappeenrantalainen sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä kehittävä Visedo oy sekä akkujen valmistaja, Kanadalainen Corvus Energy.

Föri on liikennöinyt Aurajoen alajuoksulla vuodesta 1904 lähtien. Kaupunkilautta on Suomen vanhin päivittäisessä ammattiliikenteessä oleva kulkuneuvo.

 

Kaupunkilautta Föri, by Antti Immonen, Mobimar Ltd